Граждански контрол върху реформата в съдебната система
НАИМЕНОВАНИЕ НА ПРОЕКТА: Граждански контрол върху реформата в съдебната система
БЕНЕФИЦИЕНТ: Сдружение „ОМЕГА“
ОБЩА СТОЙНОСТ НА ПРОЕКТА: 65 538,40 лева
85% от Европейския социален фонд и 15% национално съфинансиране
ПРИОРИТЕТНА ОС НА ОПДУ:
Приоритетна ос № 3 „Прозрачна и ефективна съдебна система“
СРОК ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ: 18 месеца, считано от датата на сключване 18.02.2019г.
Кратко описание на проекта/информация:
Подобрението на контрола от страна на неправителствения сектор върху изпълнението на реформите в съдебната система и участието на гражданското общество в процесите на модернизацията й могат да бъдат постигнати изключително посредством системен подход към управление на качеството в съдебната система. Отчетността в дейността на съдебната система е неделима част от този подход. Общественото доверие минава през ефективни форми на комуникация и достъпна информация за дейността на съдебните институции. Този подход е фокусът на предложения проект. На база водещи практики, проектът ще извърши практически граждански мониторинг и контрол върху съдебната реформа и включване на неправителствения сектор в процесите на подобрение в контекста на предложена цялостна система за управление на качеството и отчетността. Този системен подход ще подпомогне съдилищата с минимални ресурси, вложени в прецизно очертани и приоритизирани области, да постигнат бързи ефекти, да създадат стойност и да повишат общественото доверие.
Проектът ще извлече съдържанието на адаптирана към националните условия система за управление на качеството и граждански контрол и ще създаде модулни съдържания на отчетни форми, съобразени с интересите на различните заинтересовани страни с подходящи канали за комуникация. След широко обсъждане, утвърденият модел ще бъде в центъра на активна кампания по създаване на осъзнатост чрез обществени обсъждания със заинтересованите страни и изграждане на капацитет чрез специализирани обучения.
Дейности по проекта:
ДЕЙНОСТ 1:
Анализ на съдържанието и формата на отчетите за дейността на институции от съдебната система и практиките им за комуникация с обществото
Дейността включва събиране, структуриране и систематизиране на практиката на органите на съдебната власт и съдържанието на годишните доклади за дейността им. Изведени са основни акценти в съдържанието и начините, по които е представена информацията. В рамките на тази дейност са отличени добри практики, които да могат да се мултиплицират.
Изготвен Анализ на съдържанието и формата на отчетите за дейността на институции от съдебната система и практиките им за комуникация с обществото, можете да свалите от тук:
ДЕЙНОСТ 2:
Разработване на модулни образци и отчетни форми за дейността на институциите от съдебната система и подходящи канали за комуникация с гражданите, медиите, нестопанските организации и други заинтересовани страни
За улесняване на процеса по отчетността в съдебната система са разработени образци на съдържание за отчетен доклад. Те са съобразени с нормативните и стратегически изисквания към органите на съдебната власт и тяхната йерархия. За коректността на данните бе изключително важно уеднаквяването на понятията и източниците на информация. По този начин беше постигната проследяемост на отчетните данни и анализирането на надеждна, сравнима и измерима информация.
От тук можете да свалите:
ДЕЙНОСТ 3:
Подготовка и провеждане на публично обсъждане със заинтересованите страни
След изготвянето на анализите по Дейност 1 и образците на отчетни форми с подходящи канали за комуникация по Дейност 2, беше проведено обществено обсъждане, на което бяха поканени представители на всички заинтересовани страни. Целта на тази дейност е от една страна заинтересованите страни да бъдат запознати с разработените по проекта модули, а от друга да бъдат интегрирани техните мнения и препоръки с оглед подобряване на съдебната система и активното включване на неправителствения сектор и професионалните организации в процеса на разработването, наблюдението и оценката на стратегиите за реформа.
Информационното събитие бе организирано по Дейност 3 „Подготовка и провеждане на публично обсъждане със заинтересованите страни“ на проекта, на тема „Инструменти за управление на качеството в съдебната система. Инструменти за граждански мониторинг и контрол върху съдебната реформа и участие на гражданското общество в нейното подобрение“ и премина съгласно предварително зададения дневен ред. Модератори на събитието бяха ръководителя на проекта г-жа Веселина Юрукова, г-жа Мария Ковачева- юрисконсулт и Георги Кулов – журналист. Събитието започна с представяне на проекта, неговите цели и дейности. Основният акцент на събитието беше представяне на постигнатите резултатите по две проектни дейности, а именно: Дейност 1 „Анализ на съдържанието и формата на отчетите за дейността на институции от съдебната система и практиките им за комуникация с обществото“ и Дейност 2 „Разработване на модулни образци и отчетни форми за дейността на институциите от съдебната система и подходящи канали за комуникация с гражданите, медиите, нестопанските организации и други заинтересовани страни“. Беше обсъдено изпълнението на посочените дейности по проекта. Във връзка с постигнатите резултати по посочените дейности бяха проведени дискусии, в които присъстващите активно участваха.
От тук можете да свалите презентацията от събитието:
Галерия:
ДЕЙНОСТ 4:
Подготовка и провеждане на специализирани обучения
Специализирано обучение 2 по проекта беше проведено на 01.08.2020 и 02.08.2020 г. в специално създадена група в социалната мрежа Фейсбук „Граждански контрол върху реформата в съдебната система“ (https://www.facebook.com/groups/756442948450711).
В групата участваха 75 участници, сред които представители на Областна администрация Кърджали, Българското национално радио, Езикова гимназия „Христо Ботев“, НЧ „Обединение 1913“, предприемачи и други представители на заинтересованите страни.
Специализирано обучение 2 бе организирано по Дейност 4 „Подготовка и провеждане на специализирано обучение“ на проекта, на тема „Инструменти за управление на качеството в съдебната система. Инструменти за граждански мониторинг и контрол върху съдебната реформа и участие на гражданското общество в нейното подобрение“ и премина съгласно предварително зададенa програма. Онлайн-обучението беше разпределено в шест модула. Обучението подробно разгледа постигнатите резултати по Дейност 1 „Анализ на съдържанието и формата на отчетите за дейността на институции от съдебната система и практиките им за комуникация с обществото“ и Дейност 2 „Разработване на модулни образци и отчетни форми за дейността на институциите от съдебната система и подходящи канали за комуникация с гражданите, медиите, нестопанските организации и други заинтересовани страни“. Модулите бяха разпределени в обучението, както следва:
МОДУЛ 1 Настолно проучване на стратегическите документи, свързани с отчетността на органите на съдебната власт и комуникирането им с обществото
МОДУЛ 2 Настолно проучване на нормативни актове, които уреждат начина на отчитане и комуникация на органите на съдебната власт
МОДУЛ 3 Настолно проучване на формата и съдържанието на годишните отчетни доклади на органите на съдебната власт от съдебен окръг Кърджали. Добри практики при отчитането и комуникирането на българските съдилища и на съдилищата на еврейски държави
МОДУЛ 4 Преглед и анализ на извършеното анкетно проучване – резултати, изводи. Резултати от S.W.O.T. анализ. Отчитане на Комуникационната стратегия на съдебната власт
МОДУЛ 5
– Индикатори за резултат, които включват основни статистически данни, даващи информация за постигнатото в изпълнението на
– Индикатори за ефект, които включват ползите за обществото и подобренията в обществената среда, като следствие от дейността на съответния орган на съдебната власт.
– Индикатори за ефективност, които включват разходите към ползите от дейността, във връзка с нормативното задължение на органите на съдебната власт да отчитат изпълнението на програмния бюджет.
МОДУЛ 6
– Преглед и анализ на изготвените по проекта модулни образци и отчетни форми.
– Препоръки към органите на съдебната власт по отношение на изготвянето на годишните отчетни доклади и комуникирането им с обществото
– Дискусия
Тук, можете да гледате записите от Специализирано обучение 2:
Специализирано обучение 1 по проекта беше проведено на 14.08.2020, 15.08.2020 и 16.08.2020 г. в платформата zoom (https://us02web.zoom.us/meeting/register/tZIvcOGsrj8iHdb5H3hZN3GnUWTVD111qzId).
Специализирано обучение 1 бе организирано по Дейност 4 „Подготовка и провеждане на специализирано обучение“ на проекта, на тема „Инструменти за управление на качеството в съдебната система. Инструменти за граждански мониторинг и контрол върху съдебната реформа и участие на гражданското общество в нейното подобрение“ и премина съгласно предварително зададенa програма. Онлайн-обучението беше разпределено в шест модула. Обучението подробно разгледа постигнатите резултати по Дейност 1 „Анализ на съдържанието и формата на отчетите за дейността на институции от съдебната система и практиките им за комуникация с обществото“ и Дейност 2 „Разработване на модулни образци и отчетни форми за дейността на институциите от съдебната система и подходящи канали за комуникация с гражданите, медиите, нестопанските организации и други заинтересовани страни“. Модулите бяха разпределени в обучението, както следва:
МОДУЛ 1. Настолно проучване на стратегическите документи, свързани с отчетността на органите на съдебната власт и комуникирането им с обществото;
МОДУЛ 2. Настолно проучване на нормативни актове, които уреждат начина на отчитане и комуникация на органите на съдебната власт;
МОДУЛ 3. Настолно проучване на формата и съдържанието на годишните отчетни доклади на органите на съдебната власт от съдебен окръг Кърджали. Добри практики при отчитането и комуникирането на българските съдилища и на съдилищата на европейски държави;
МОДУЛ 4. Преглед и анализ на извършеното анкетно проучване – резултати, изводи. Резултати от S.W.O.T. анализ. Отчитане на Комуникационната стратегия на съдебната власт;
МОДУЛ 5. Индикатори за резултат, които включват основни статистически данни. Индикатори за ефект, които включват ползите за обществото и подобренията в обществената среда, като следствие от дейността на съответния орган на съдебната власт. Индикатори за ефективност, които включват разходите към ползите от дейността, във връзка с нормативното задължение на органите на съдебната власт да отчитат изпълнението на програмния бюджет.
МОДУЛ 6. Преглед и анализ на изготвените по проекта модулни образци и отчетни форми;
Препоръки към органите на съдебната власт по отношение на изготвянето на годишните отчетни доклади и комуникирането им с обществото;
Дискусия.
Тук, можете да гледате записите от Специализирано обучение 1:
ОПИСАНИЕ НА ДЕЙНОСТ 5:
Осигуряване на информация и комуникация по проекта
Дейността бе насочена към информиране на широката общественост относно същността и целите на проекта, постигнатите в процеса на неговото изпълнение резултати, ползите за целевите групи и финансовата помощ на Европейския съюз и правителството на Република България чрез ОП „Добро управление“ 2014-2020 г. за реализирането на проекта.